Kedves Gyerekek! Most PiszkaFa bácsi mesél Nektek azokról az időkről, amikor még nem két gombnyomás volt pl. az FL stúdióban összedobni valami zümmögi zenét.
Akár hiszitek, akár nem, de a számítógépes zeneszerzést nem a Ti generációtok találta fel. Az bizony még akkor született, amikor Ti, kedveseim, még kéjes álmok se voltatok vagy csak majdnem. Az ős a DOS-on futtatható FastTracker-2 program volt, ami remek barátságot ápolt az akkor divatos Sound Blaster hangkártyákkal. Ám az igazi, a hamisítatlan hangzást mégis csak a Gravis adta. Brutál volt, na!
A FastTracker úgy robbant be a zenekészítő iparba, akár egy bomba. Kitalálói és fejlesztői Fredrik "Mr. H" Huss és Magnus "Vogue" Högdahl, akik eredetileg Pascalban írták meg a program vázát, s az egész alig volt 50 kilobyte. Bizony! Még a leggagyibb gépen is ment, mert akkor még az volt a cél, hogy minél többen használhassák az efféle alkalmazásokat. Ma meg már... na hagyjuk.
A játékipar azonnal lecsapott a lehetőségre, hiszen a FastTrackerrel készített zenék irinyó pirinyóak voltak, de jobban szóltak, mint a C64-esek nagyon csipogós muzsikái. Fogalmatok sincs, hogy mit hadoválok itt össze, ugye? Lépjetek ki abból a kék f-betűsből vagy a hozzá hasonló vackokból és keressetek rá az előzményekre. Hiszen kedveseim, az internet másra is jó nem csak a „műcociálishálón” való lógásra, hogy Évike mit kakilt aznap és Pistike kivel lett „nagyonjóban” három és fél napig.
A FastTracker-2 elindított egy igazi zenei és szoftveres forradalmat, mely később lehetővé tette azon zeneszerző programok létrejöttét, melyeket ma Ti is ismertek. Az FT2 végül a billgéces, linustorvaldos meg a sztívdzsobszos platformokon is jól muzsikált, remekül kezelte a .mod .xm .it .s3m formátumokat. Ezekben egyszerű 8 vagy 16 bites hangmintákból lehetett felépíteni a dallamot, hangról hangra, hangszerről hangszerre haladva, akár 32 hangsávon. Rengeteg effektezési lehetőség volt, akár egyetlen hangocskára vagy akár egész csatornára is, s bármilyen fura, de kis rásegítéssel még a korai VST pluginokat is felismerte. Bizony, gyerekek, akkor még nem volt elegendő behúzogatni a kész loopokat, s elégedetten hátradőlni, hogy, na milyen fasza gyerek vagyok mer zeneszerző lettem.
A FT2 sikere és a program végletes lehetőségei hívták életre a 90-es évek közepén a különféle platformokra írt klónokat. SoundTracker, Scream Tracker, Impulse Tracker, Milky Tracker, Modplug Tracker, Renoise. Ezeket már összeköthették különféle hagyományos és digitális szekvenszerekkel, szintikkel, melyekben a kontrollerek tovább javították a zenei élményt. Innen aztán nagyjából két irányba történt a fejlődés. Az egyik inkább a SAW/DAW platformos szekvenszer programok tökéletesítését célozta meg. (SAWStudio! Óh, még a rádióban vacakoltam vele!) Sonar, Cubase, Ableton Live, Mixcraft, FL Studio, a remek Logic -de kár, hogy ez nincs winfosra-, a Reason (épp most jelent meg a brutális 10-es kiadása) vagy tán még a Reaper sokak előtt ismertek, melyek az amolyan vagy-vagy kategóriában verhetetlenek. Mondom ezt bátran azért, mert ezek a kiváló termékek még a komolyabb szakemberekben is hiányjeleket szültek. Úgy érezték, mintha az eredetiség, a kreativitás kihasználtsága nem lenne teljes bennük. Ezért igyekeztek továbblépni és egy teljesen más megközelítéssel új eszközt alkotni. Egyelőre csak Macken fut a zenAud.io terméke az ALK, melynek sikerült ötvöznie szinte az összes lehetőséget. Vagyis élő, hangszeres dallamokat és/vagy loopokat, midis trackeres szerkesztéseket és a hagyományos, szekvenszeres cuccokat hozza össze - akár élőben is. Belepakoltak egy rakat effektezési lehetőséget és egyéb nyalánkságokat. No, gyerekek, ezzel egy igazi zenész komplett, egyszemélyes nagyzenekart tud varázsolni olyan hangzással, hogy bárkinek kettéáll tőle a f...füle.
Aztán telt múlt az idő és jöttek azok az eszközök, melyek már teljesen az új generáció igényeire lettek szabva, felkínálva a mobilitás lehetőségét is. A PPG Infinite szuperszinti szerintem kevesek kedvence lehet, de a sorban itt a helye. A populárisabb Wavestation a Korgtól már inkább ismertebb és kedveltebb. A Heat Synthesizer még mobilon is nagyon király. De talán az egyszerű Music Synthesizer is jól használható. Az Audio Evolution Mobile Studio mindkét nagy mobilplatformon elérhető. Alapból három sáv, de gazdag a szerkesztési lehetőség. Ha költünk rá, akkor nyilván bővíthetjük. Összekötve külső kütyükkel már egész profi kis ministúdiót kapunk. Mobilra is megírták az első szekvenszert a FL Studio-t, de szerintem aki komolyabban foglalkozik ezzel, az maradjon az „asztali” megoldásnál. Aztán lassan minden mobilra megszülettek a különféle controllerek, workstationok és remixingek. Csak a Galaxyn elinduló jó öreg MPC az Akaitól, avagy a szintén csak Galaxyn működő moduláris zenei alkalmazás a Noise. Kicsit több mobilkütyün is használható a játékos SPC Music Sketchpad és egész kis családja. Ügyes kis cotroller a Drum Pads família is, csak győzze a felhasználó valamennyi csomagját végighallgatni. Nem teljesen, de mégis idetartozik egy DJ program a Mixvibestől a Cross DJ és a családján belül található Remixlive. Pláne akkor válik izgalmassá, ha a kettőt sikerül együtt használni.
A másik vonal, bármilyen furcsa, de igyekezett az eredeti trackeres elgondolásnál maradni. Átírták a FT2-őt mai használatra, amiből végül két különálló projekt lett. A FastTracker-3 és a Milky Tracker. Az utóbbi vált sikeresebbé, hiszen ennek sikerült a legjobban integrálni a régi FT2 élményt, az Amigás ProTracker ésszerűségét a mai hangtechnikával és szinte összes platformmal. Bezony! Ettől függetlenül jómagam még mindig a Modplug Trackerre esküszöm, talán azért, mert a régi FT2 után erre álltam át.
Szóval, kedves gyerekek, a régi zenei világ nem tűnt el teljesen, s akkor még egy árva szót sem ejtettem a mai, modern midis programokról, melyeket a nagy stúdiók is használnak. Nálam azok azért maradtak ki, mert olyan igazán jó hangkártyám sosem volt, amin a midi rendesen megszólalt volna.
No, gyerekek, álmodjatok rendes zenét magatoknak, s amikor felébredtek, akkor írjátok meg azt tisztességesen. Hátha mások is élvezni fogják és nem csak üzemzajnak fogják érezni. Hajrá.